Algemene Voorwaarden VitaalWerkt!
Op de services en diensten van VitaalWerkt! zijn onderstaande algemene voorwaarden van toepassing.
Artikel 1 – Definities
De in de Overeenkomst met hoofdletters geschreven termen hebben de hierna volgende betekenis, tenzij elders in de Overeenkomst een (andere) betekenis wordt toegekend.
Opdrachtnemer: VitaalWerkt!, een vitaliteitsbedrijf statutair gevestigd te Apeldoorn. Rechtsgeldig vertegenwoordigd door Ellen Luttikhuis en mede-eigenaar Danielle Gommers-Vriezema, beide handelende als vitaliteitscoach.
Opdrachtgever: de natuurlijke dan wel rechtspersoon die een Dienst afneemt van Opdrachtnemer, waarbij inbegrepen de medewerkers.
Persoonsgegevens: alle gegevens die worden verwerkt bij de uitvoer van services en diensten, direct of indirect herleidbaar zijn tot een natuurlijk persoon, zoals bedoeld in art. 4 lid 1 AVG.
Dienst: de door Opdrachtnemer ontwikkelde vitaliteitsactiviteiten en/of programma’s, welke bij Opdrachtgever ten uitvoer gebracht worden, alsmede alle bijbehorende activiteiten, zoals persoonlijke begeleiding, beweegsessies, etc.
Fixed Fee: een vooraf afgesproken en vastgestelde vergoeding.
Uurtarief: het vooraf afgesproken bedrag in euro’s per uur, voor de geleverde services en diensten van Opdrachtnemer, exclusief 21% btw.
Intellectuele Eigendomsrechten: alle Intellectuele Eigendomsrechten en hiermee verwante rechten, zoals auteursrechten, merkrechten, octrooirechten, modelrechten, handelsnaamrechten, databankrechten en naburige rechten, alsmede domeinnamen en rechten op knowhow.
Overeenkomst: iedere tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever tot stand gekomen Overeenkomst zoals opgesteld en getekend door beide partijen.
Partij(en): Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
Artikel 2 – Rechten en plichten Opdrachtnemer
2.1 Alle werkzaamheden die door Opdrachtnemer worden verricht, worden uitgevoerd naar haar beste inzicht, vermogen, kennis en professionaliteit.
2.2 Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke medewerk(st)er(s) de Overeenkomst zal worden uitgevoerd, doch neemt daarbij de door Opdrachtgever kenbaar gemaakte redelijke wensen zoveel mogelijk mee.
2.3 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, wordt de Overeenkomst niet geacht met het oog op een bepaalde persoon te zijn aangegaan en kan Opdrachtnemer de perso(o)n(en) die de Overeenkomst uitvoert c.q. uitvoeren doen vervangen.
2.4 Opdrachtnemer heeft het recht, voor de uitvoering van de Overeenkomst derden in te schakelen en de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden uit te besteden, in samenspraak met Opdrachtgever. Aanvullende kosten vallen buiten de aangenomen opdrachtsom.
Artikel 3 – Rechten en plichten Opdrachtgever
3.1 Opdrachtgever geeft akkoord op en verleent medewerking aan Opdrachtnemer om de overeengekomen Dienst maximaal te effectueren.
3.2 Opdrachtgever en haar medewerkers gaan bij iedere activiteit akkoord met de algemene voorwaarden van Opdrachtnemer.
3.3 Voor de uitvoering van de Overeenkomst zal Opdrachtnemer, zonder daarvoor enige vergoeding verschuldigd te zijn, gebruik kunnen maken van de faciliteiten van Opdrachtgever, waaronder begrepen o.a. trainingsfaciliteiten, sanitaire voorzieningen en werkplekken.
3.4 Opdrachtgever dient er voor zorg te dragen dat Opdrachtnemer onverwijld wordt geïnformeerd over feiten en omstandigheden die in verband met de correcte uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn.
3.5 Tenzij uit de aard van de Overeenkomst anders voortvloeit is Opdrachtgever verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze via of van derden afkomstig zijn.
3.6 Indien niet tijdig door Opdrachtgever aan de in dit artikel genoemde verplichtingen is voldaan, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever wel aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
3.7 De uit de vertraging in de uitvoering van de Overeenkomst voortvloeiende extra kosten en extra honoraria, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verzochte gegevens, bescheiden, faciliteiten en/of personeel zijn voor rekening van Opdrachtgever.
3.8 Opdrachtgever staat Opdrachtnemer toe naam aanduidingen en reclame aan te brengen in, aan of op de ruimtes waar de dienstverlening wordt uitgevoerd.
Artikel 4 Overmacht
4.1 Indien Opdrachtnemer haar verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een haar niet toerekenbare oorzaak, waaronder begrepen maar niet gelimiteerd tot ziekte van werknemers, technische storingen en andere stagnatie in de normale gang van zaken binnen haar onderneming, worden die verplichtingen opgeschort tot het moment dat Opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de overeengekomen wijze na te komen.
4.2 Onder overmacht wordt in deze Overeenkomst verstaan omstandigheden die niet te wijten zijn aan schuld van Opdrachtnemer en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor rekening komen van Opdrachtnemer. Naast deze uitleg van overmacht uit hoofde van de wet en jurisprudentie wordt onder overmacht tevens begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of onvoorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is de verplichtingen na te komen.
4.3 Indien ten gevolge van een pandemie, zoals COVID-19, er toe leidt dat bepaalde activiteiten geen doorgang kunnen vinden in de oorspronkelijk afgesproken vorm, zoals workshops, dan is Opdrachtnemer gerechtigd tot het uitvoeren van veranderende werkzaamheden. In samenspraak met Opdrachtgever kunnen activiteiten ook doorgeschoven worden, echter te allen tijden voor Opdrachtnemer met behoud van opdracht zoals in deze Overeenkomst vastgelegd.
Artikel 5 – Vergoeding/facturatie en betaling
5.1 Opdrachtgever ontvangt gedurende de doorlooptijd van deze Overeenkomst aan het begin van iedere kalendermaand een factuur voor een van tevoren afgesproken fixed fee of op basis van de geïnvesteerde tijd en het hierbij geldende uurtarief van Opdrachtnemer.
5.2 De door Opdrachtnemer gehanteerde prijzen zijn exclusief omzetbelasting en andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd en exclusief administratie-, installatie- en verzendkosten, tenzij anders vermeld. Alle prijzen zijn vermeld in euro’s.
5.3 Betaling dient te geschieden binnen 21 dagen na factuurdatum in de op de factuur aangegeven valuta, door middel van overmaking ten gunste van een door Opdrachtnemer aan te wijzen bankrekeningnummer. Bezwaren tegen de hoogte van de ingediende facturen schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op. Het recht op verrekening is uitgesloten.
5.4 Bij het in gebreke blijven van de betaling van Opdrachtgever aan Opdrachtnemer komen alle kosten van invordering, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten laste van Opdrachtgever, ook indien en voor zover de werkelijke buitengerechtelijke kosten het hieronder berekende bedrag aan kosten te boven gaan en de werkelijke gerechtelijke kosten de gerechtelijke proceskostenveroordeling overtreffen. De buitengerechtelijke incassokosten over de hoofdsom worden conform het Besluit Buitengerechtelijke Incasso Kosten (BIK) als volgt berekend:
– Over de eerste € 2.500,- 15 % met een minimum van € 40,-
– Over de volgende € 2.500,- 10 %
– Over de volgende € 5.000,- 5 %
– Over de volgende € 190.000,- 1 %
5.5 Opdrachtnemer verstuurt de facturen te allen tijde en uitsluitend per e-mail.
Artikel 6 – Beëindiging Overeenkomst
6.1 Ieder der Partijen kan de Overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk opzeggen in geval van overmacht en in geval van insolventie van één van beide partijen, op het tijdstip waarop Opdrachtnemer of Opdrachtgever:
a. in staat van faillissement wordt verklaard of een aanvraag tot zijn faillissement is gedaan;
b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld.
6.2 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst slechts toe indien de andere partij, na een deugdelijke en schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen ingevolge de Overeenkomst, behoudens bij wanbetaling door Opdrachtgever. Indien Opdrachtgever op het moment van de ontbinding als bedoeld in dit artikel reeds prestaties ter uitvoering van de Overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaan making zijn, tenzij Opdrachtnemer ten aanzien van die prestaties in verzuim is.
6.3 Bij beëindiging van de Overeenkomst, dient ieder der partijen alle in haar bezit zijnde goederen, zaken en documenten die in eigendom toebehoren aan de andere partij onverwijld aan die andere partij ter hand stellen.
Artikel. 7 – Persoonsgegevens
7.1 Opdrachtnemer houdt zich bij de verwerking van persoonsgegevens aan de wettelijke voorschriften van de Wet bescherming persoonsgegevens (“Wbp”) en zal persoonsgegevens altijd in lijn met haar actuele privacy statement op behoorlijke, zorgvuldige en veilige wijze verwerken.
7.2 Persoonsgegevens van medewerkers zullen door Opdrachtnemer niet aan derden worden verstrekt, tenzij dat voor het leveren van haar diensten noodzakelijk is. Voor zover Opdrachtnemer derden inschakelt bij de uitvoering van de Overeenkomst, zullen die derden gehouden zijn aan gelijkluidende verplichtingen als Opdrachtnemer.
7.3 Opdrachtgever heeft op grond van de Wbp verplichtingen tegenover de medewerkers, zoals de verantwoordelijkheid voor de aanlevering van gegevens en het aanbrengen van wijzigingen in het systeem. De verantwoordelijkheid voor de nakoming van deze verplichtingen rust op Opdrachtgever en Opdrachtgever garandeert dat hij zich te allen tijde aan de Wbp houdt.
Artikel. 8 – Geheimhouding
8.1 Tenzij enige wetsbepaling, voorschrift of andere (beroeps)regeling haar daartoe verplicht, is Opdrachtnemer en de door Opdrachtnemer ingezette medewerk(st)er(s) dan wel door Opdrachtnemer ingeschakelde derden, verplicht tot geheimhouding tegenover derden ten aanzien van vertrouwelijke informatie die is verkregen van Opdrachtgever. Daartoe behoort eveneens het verbod tot verstrekking van medische of niet medische patiënt- of cliëntgegevens, behoudens bij:
a. Schriftelijke toestemming van de cliënt zelf;
b. Informatie uitwisseling met degenen die direct bij de behandeling zijn betrokken;
c. Wettelijke voorschriften;
d. Conflict van plichten in noodsituaties;
e. Wetenschappelijk onderzoek.
8.2 Partijen zullen op eerste verzoek van de andere Partij enige van die Partij verkregen vertrouwelijke informatie teruggeven of op eerste verzoek vernietigen.
Artikel. 9 – Aansprakelijkheid
9.1 Opdrachtnemer voert de overeengekomen Dienst uit naar beste kunnen en is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze Overeenkomst.
9.2 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de gevolgen, inclusief schade, van handelingen of nalatigheid van medewerkers die door Opdrachtnemer zijn gecoacht of getraind.
9.3 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor zaakschade of letselschade als gevolg van een training, workshop of een andere activiteit. Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun gedrag en daden.
9.4 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirect geleden schade of bedrijfs- of gevolgschade, waaronder inbegrepen, maar niet beperkt tot stagnatie in de geregelde gang van zaken binnen de onderneming van Opdrachtgever.
9.5 Uitgesloten is elke aansprakelijkheid voor welke schade dan ook die mocht voortvloeien uit fouten in gebruikte computerprogrammatuur of apps, tenzij en voor zover de leverancier van bedoelde computerprogrammatuur of apps aansprakelijkheid aanvaardt en de schade op deze kan worden verhaald.
9.6 De in dit artikel neergelegde aansprakelijkheidsbeperkingen worden mede bedongen ten behoeve van de door Opdrachtnemer voor de uitvoering van de Overeenkomst ingeschakelde derden.
9.7 Door het ondertekenen van deze overeenkomst gaat Opdrachtgever akkoord met de algemene voorwaarden en privacyverklaring van Opdrachtnemer.
9.8 Opdrachtnemer voert haar diensten uit met betrekking tot de in opdracht overeengekomen afspraken. Uitgevoerde werkzaamheden hebben geen betrekking op Arbo begeleiding en reintegratie. Opdrachtnemer neemt geen opdrachten aan binnen Arbo begeleiding en re-integratie en zal hiervoor nimmer aansprakelijk gehouden worden.
Artikel. 10 Intellectuele Eigendom
10.1 Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten van intellectuele eigendom voor met betrekking tot producten van de geest welke zij gebruikt of heeft gebruikt en/of ontwikkelt en/of heeft ontwikkeld in het kader van de uitvoering van deze Overeenkomst, en ten aanzien waarvan zij de auteursrechten of andere rechten van intellectuele eigendom heeft of geldend kan maken.
10.2 Opdrachtgever is zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer niet bevoegd tot openbaarmaking of vermenigvuldiging van de in dit artikel bedoelde producten (resultaten) noch tot het gebruik daarvan voor een ander doel dan waarvoor of voor wie de betreffende producten (resultaten) bestemd zijn.
10.3 Opdrachtgever is bij overtreding van de bepalingen in dit artikel gehouden alle door Opdrachtnemer en door derden geleden schade volledig te vergoeden.
Artikel. 11 Slotbepalingen
11.1 Op deze Overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
11.2 Indien een bepaling in deze Overeenkomst eist dat een mededeling “schriftelijk” moet worden verricht, is hieraan tevens voldaan indien de mededeling per e-mail wordt verricht, mits in voldoende mate vaststaat dat het bericht werkelijk afkomstig is van de beweerdelijke afzender en dat de integriteit van het bericht niet is aangetast.
11.3 Eventuele algemene voorwaarden van Opdrachtgever maken geen deel uit van deze Overeenkomst.
11.4 Indien een bepaling in deze Overeenkomst nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele algemene voorwaarden aan. Partijen zullen in dit geval ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling gestalte wordt gegeven.